27% van de vermogende particulieren heeft geen plan om vermogen door te geven1.
De uitdaging
Het kan een emotionele tijd zijn, om te beslissen wat er met het familiebedrijf moet gebeuren als er geen opvolger binnen de familie is. Dit is waar Francis mee zat. Met haar twee volwassen kinderen, die gelukkig hun eigen weg vervolgden, wist ze niet wie het over zou nemen als zij een stap terug zou doen.
De oplossing
Een vriend raadde Francis aan om met ons te gaan praten. We namen de tijd om samen alles door te spreken. Dit waren de drie vragen die ons hielpen om tot de kern van de problemen te komen, zodat we Francis konden adviseren.
Wie zijn de begunstigden van Francis?
Krijgt iedereen hetzelfde?
Heeft ze meer ondersteuning nodig vanwege een complexe gezinssituatie?
Op basis van onze gesprekken met Francis konden we een op maat gemaakt vermogensplan opstellen om te zorgen voor haar dierbaren en haar bedrijf. We adviseerden manieren om het vermogen door te geven aan haar twee kinderen en hielpen haar kiezen wanneer en hoe ze haar nalatenschap zou overdragen. We zorgden ervoor dat het vermogen van Francis optimaal werd gestructureerd en hielpen haar bij het opstellen van een opvolgingsplan voor haar bedrijf, zodat ze een stapje terug kon doen.
Met een concreet plan kan Francis de toekomst met vertrouwen tegemoetzien.
Lees hier het volledige verhaal, geproduceerd in samenwerking met de commerciële afdeling van The Financial Times.
Vertel ons uw verhaal
Als uw partner voor vermogensbeheer kunnen wij ervoor zorgen dat u de juiste beslissingen neemt voor u en uw dierbaren. Ontdek hoe onze dienstverlening en expertises uw volgende stappen kunnen ondersteunen. Vul het onderstaande formulier in en een van onze lokale teams neemt contact met u op.
Het Quintet-BlackRock-rapport 2024 van Ipsos UK
De opkomst van generationele rijkdom: nieuwe mogelijkheden ontsluiten
Hoe denken Europeanen over hun rijkdom? We vroegen 595 vermogende particulieren om zich te verdiepen in de psychologie van vermogend zijn anno 2024. Deelt u hun kijk op belangrijke gebieden? Download het rapport van Ipsos UK1 om verrassende inzichten te ontdekken, waaronder:
- Perspectieven op het nut van rijkdom: hoe respondenten de zin van hun rijkdom zien.
- Top 3-waarden van vermogend zijn: de drie aspecten die mensen het belangrijkst vinden aan hun vermogen.
- Verschillen in benadering van rijkdom: het verschil in houding tussen vermogenden van de eerste generatie en die van volgende generaties.
Discover more clients stories
- Gebaseerd op onderzoek van Ipsos UK, in opdracht van Quintet Private Bank en BlackRock, uitgevoerd tussen 19 augustus en 27 september 2024.
- per eind september 2024.
Beleggen brengt risico’s met zich mee. De waarde van beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos UK in opdracht van Quintet en BlackRock tussen 19 augustus en 27 september 2024. De vorm: een online enquête om zelf in te vullen, uitgevoerd in vier landen, waarbij in totaal 595 volwassenen van 30 jaar en ouder de enquête invulden. De deelname in de verschillende landen: 165 in het VK, 147 in Duitsland, 169 in Nederland en 114 in België. Quota-steekproeven werden toegepast en respondenten moesten minstens £1 miljoen (UK) / €1 miljoen (DE, NL, BE) aan liquide of belegbaar vermogen bezitten. De gegevens zijn niet gewogen en zijn niet representatief voor een nationale markt voor de bekende volwassen bevolking op basis van demografische gegevens.
Meer informatie is hier te vinden.
- Het onderwerp van het onderzoek zijn de gedragingen, percepties en intenties met betrekking tot vermogensbeheer. Specifiek richtte het onderzoek zich op het blootleggen van: (i) de achtergrond van rijkdom en de houding ten opzichte van rijkdom, inclusief doelen voor de toekomst (ii) plannen voor de overdracht van vermogen, met een focus op vermogensoverdracht aan de volgende generatie en verwachtingen van de volgende generatie (iii) pensioenplannen bij diegenen die nog niet met pensioen zijn.
- Het onderzoek was een online enquête die werd uitgevoerd in vier landen, waarbij in totaal 595 volwassenen van minstens 30 jaar het onderzoek ingevuld hebben: 165 in het Verenigd Koninkrijk, 147 in Duitsland, 169 in Nederland en 114 in België. Een quotasteekproef werd toegepast en respondenten die ervoor kozen om deel te nemen aan het onderzoek moesten ten minste £1 miljoen (VK) / €1 miljoen (DE, NL, BE) aan liquide/investeerbare activa hebben en worden in dit rapport gedefinieerd als 'High-Net-Worth' (HNW) personen. De gegevens zijn niet gewogen en zijn niet nationaal representatief voor de bekende volwassen bevolking op demografisch vlak.
- Dit rapport bevat cijfers op een geaggregeerd niveau over alle markten. Deze cijfers zijn een direct gemiddelde over alle onderzochte landen zonder weging per land. Verschillen tussen landen en groepen van belang zijn gebaseerd op tweezijdige significantietests met een betrouwbaarheidsniveau van 95%.
Definities
- Volwassenen die worden aangeduid met ‘generationeel vermogend’ worden gedefinieerd als degenen die op de vraag welke antwoordoptie het beste hun vermogensachtergrond beschrijft, selecteerden ‘Ik kom uit een familie die minstens één generatie teruggaat en die succesvol is geweest in het creëren, behouden of laten groeien van vermogen”. Volwassenen die worden aangeduid als ‘vermogenden van de eerste generatie’ zijn gedefinieerd als degenen die op dezelfde vraag als antwoord kozen: ‘Ik ben de eerste generatie in mijn familie die vermogen heeft opgebouwd’.
- Volwassenen gedefinieerd als "die plannen hebben om hun vermogen over te dragen aan hun kinderen/erfgenamen" zijn diegenen die één van de volgende opties hebben geselecteerd bij vraag "NG1. Als u nadenkt over uw toekomstplannen, welke van de volgende dingen, indien van toepassing, bent u van plan te doen met uw vermogen? "Schenken aan kinderen en/of familieleden vóór mijn dood" + "Nalaten als erfenis" + "Ervoor zorgen dat mijn kinderen het financieel comfortabel hebben zonder ze te verwennen" + "De reputatie van onze familienaam verbeteren".